História
Keď nazrieme do histórie tohto územia, bola tu známa továreň Dynamit – Nobel a donedávna fungujúca železničná stanica Filiálka. Po asanácií továrne v rokoch 2006 a 2007 sa na riešenom území nachádzajú voľné plochy.
Stav pred spracovaním štúdie
Celým územím v pozdĺžnom smere v blízkosti Kukučínovej ulice je zachovaná sieť koľají bývalej stanice a vlečiek vedúcich zrejme do bývalej továrne. V tom projekte sme riešili celú zónu medzi Račianskou a Kukučínovou ulicou. Špecifické na tomto zadaní bolo, že pod územím povedie v hĺbke cca 15 m železničná trať. Nová trať TEN – T ( Trans European Network for Transport) prepojí v 6 km tuneli Predmestie s Petržalkou a bude súčasťou magistrály Paríž – Štrasburg – Stuttgart – Viedeň – Bratislava.
Návrh
„Green city“ … Návrh urbanistickej štúdie je vo veľkej miere ovplyvnený už existujúcim TEN-T projektom, ktorý by mal spojiť Bratislavu až s Parižom. Trať sa za železničnou stanicou Nové Mesto dostáva do podzemia a v urovni cca -15 m sa dostava do staníc Slovany, FILIÁLKA, Nivy, Centum až do Petržalky (pod Dunajom). Týmto spôsobom sa zrýchli prepojenie Petržalky so severnou a južnou vetvou ŽSR. V línii nad traťou vzniká rušná ulica komunikujúca s parterom budou a centrálnou zónou. Táto línia reprezentuje aktívnu časť územia – jej opakom je krivka zelene, park. V tejto časti môže človek spomaliť a relaxovať. Centrálna časť je venovaná kultúre a je napojená až na spojovaciu pasáž v 1.PP. Týmto spôsobom zabezpečujeme prirodzené osvetlenie pasaže a čiastočne aj perónov v 2.PP , väčšie rozptylové plochy, vstup do stanice z roznych strán….
Jedná sa o študentský pred-diplomový projekt.
Autori: Marek Pavlech a Michal Paulišin
viac info v časopise a webe asb , alebo vo videu Filiálka_adaptácia mestskej zóny a tiež Železnice Slovenskej republiky
Pozrite si tiež návrh konverzie školy na administratívnu budovu.